Програма гуртка "Валяння Вовни"
ПОЯСНЮВАЛЬНАЗАПИСКА
Декоративно- ужиткове мистецтво ,з-поміж інших видів народного мистецтва, є унікальним у вирішенні завдань як художнього, так і особистісного розвитку, духовного становлення учнів. Це зумовлено не тільки природою сприймання декоративно-ужиткового мистецтва, а й тим, що вже вранньому віці ця діяльність становить одну з найдоступніших і емоційно-захоплюючих форм творчості.
На сьогодні деякі з видів декоративно -ужиткового мистецтва забуті людством ,наприклад, такий вид мистецтва як валяння(фелтінг).Валяння вовни-процес отримання з непрядених вовняних волокон войлочної маси(фетру)шляхом сплутування між собою волокон вовни.
Навчальна програма реалізується у гуртках художньо-естетичного напряму закладів позашкільної освіти та спрямована на вихованців 8–10років.
Мета програми–розвиток індивідуальних творчих здібностей дітей, пізнання ними свого коріння через такий вид декоративно-ужиткового мистецтва ,як валяння з вовни (фелтінг).
Основні завдання:
Ознайомити вихованців з різноманітними видами вовни, специфіки застосування їх у декоративно -ужитковому мистецтві;
Навчити виготовляти вироби методом мокрого і сухого валяння поєднувати у виробах вовну з іншими матеріалами, робити викрійки для виробів, з урахування ущільнення вовни;
виховати дбайливе ставлення та пошану до надбань народного мистецтва; розвинути художній смак, творчу уяву, фантазію, виробити індивідуальний стиль роботи.
Навчальна програма передбачає1 рік навчання, розрахована на початковий рівень-111 години на рік,3 години на тиждень.
Зміст роботи гуртка спрямований на вивчення історії виникнення валяння вовни, ознайомлення з виробами, що виконані давніми майстрами та майстрами сучасності.
Форми і методи навчання: навчання проводиться за фронтально-індивідуальною формою; використовуються такі методи: бесіда, індивідуальні та колективні вправи, екскурсії в природу, на виставки, зустрічі з народними майстрами тощо.
Методи контролю за отриманими результатами: наприкінці кожного заняття проводиться коротке опитування, демонстрація виконаних робіт,їх аналіз.
В основу програми покладені положення компетентісного та діяльнісного підходів.
Програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни й доповнення у зміст програми та розподіл годин за темами, ураховуючи інтереси гуртківців, стан матеріально-технічної бази закладу.
Початковий рівень, один рік навчання НАВЧАЛЬНО -ТЕМАТИЧНИЙПЛАН
№ |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1 |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2 |
Техніка сухого валяння |
1 |
29 |
30 |
3 |
Техніка багатошарового накладання Вовни під скло |
1 |
11 |
12 |
4 |
Техніка мокрого валяння |
1 |
29 |
30 |
5 |
Валяння на шаблоні |
1 |
8 |
9 |
6 |
Картини в техніці мокрого валяння |
1 |
11 |
12 |
7 |
Техніка нанесення візерунку по шаблону |
1 |
5 |
6 |
8 |
Нуно- фелтінг |
1 |
5 |
6 |
9 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
|
Разом |
10 |
101 |
111 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
- Вступ(3год.)
Теоретична частина. Мета та зміст роботи гуртка. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Валяння вовни як один з видів декоративно-ужиткового мистецтва. Матеріали для виготовлення виробів технікою сухого та мокрого валяння.
- Техніка сухого валяння(30год.)
Теоретична частина. Техніка безпеки з колючими та ріжучими предметами. Перша медична допомога у випадку травмування. Технологія виготовлення виробів в техніці сухого валяння( правила вколювання голки, формування виробу, накладання вовни; прийоми фіксування потрібної форми деталей, приєднання дрібних деталей до основної деталі виробу).
Практична частина . Виготовлення брошок «Ромашки» ,«Горобець»,
браслетузмаленькихтроянд.Виготовленняіграшок:«Сонечко»,«Равлик»,
«Лисичка», «Дракончик» , «Пінгвінчик» , «Тигреня».
- Техніка багатошарового накладання вовни під скло (12год.)
Теоретична частина. Поняття перспективи.
Практична частина. Виготовлення картин( пейзаж, натюрморт) в техніці багатошарового накладання вовни під скло.
- Техніка мокрого валяння(30год.)
Теоретична частина. Особливості мокрого валяння(температурний режим води; мильний розчин; відщипування вовни; накладання шарів вовни, відповідно до форми виробу). Матеріали для мокрого валяння. Правила поєднання об’ємних деталей з основою (площиною); деталей сухого та мокрого валяння. Правила валяння на каркасі.
Практична частина. Виготовлення брошок у вигляді квітів (волошки, дзвіночків, маку, лілії ,калли, ірису, хризантеми, тюльпану, листочоків, анемони, троянди, соняшника). Валяння валянок для ляльки; риби об’ємної. Виготовлення композиції «Калина» (комбінування технік мокрого і сухого валяння: сухе валяння кульок ,мокре валяння основи).
- Валяння на шаблоні (9год.)
Теоретична частина .Валяння на шаблоні: особливості техніки, правила розрахунку розмірів викрійки. Поняття ущільнення виробу.
Практична частина. Виготовлення чохла для мобільного телефону та/або окулярів. Виготовлення новорічних іграшок.
- Картини в техніці мокрого валяння(12 год.)
Теоретична частина. Волокна для декору. Правила привалювання шарів вовни мокрим способом, та фіксації за допомогою голки для валяння. Поняття стилізації.
Практична частина. Валяння картини «Пори року».
- Техніка нанесення візерунку по шаблону(6 год.).
Теоретична частина. Правила виготовлення шаблону. Поняття симетрії.
Практична частина. Валяння писанок, ялинкових прикрас.
- Нуно- фелтінг(6год.)
Теоретична частина. Технологія зʼєднання шнурів, кульок та фрагментів тканини( шовк, шифон)з вовною.
Практична частина. Валяння серветки в техніці «нуно-фелтінг».
- Підсумок(3год.)
Практична частина. Підбиття підсумків. Виставка робіт вихованців.
ПРОГНОЗОВАНИЙРЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- Історію виникнення валяння вовни як виду декоративно-ужиткового мистецтва;
- Види вовни та правила їх застосування;
- Технологію виконання виробів технікою сухого валяння(правила вколювання голки, формування виробу, накладання вовни; прийоми фіксування потрібної форми деталей, приєднання дрібних деталей до основної деталі виробу);
- Технологію виконання виробів технікою мокрого та сухого валяння.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
- Виготовляти вироби методом мокрого і сухого валяння;
- Поєднувати у виробах вовну з іншими матеріалами;
- Робити викрійки для виробів, з урахуванням ущільнення вовни.
Вихованці мають набути досвід:
- Виконання найпростіших способів отримання матеріалу з валяної вовни;
- Виконання валяної площини, шариків ,шнурів з вовни;
- Виготовлення виробу за ескізом;
- Виготовлення виробу з використанням шаблону.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
Основне обладнання |
Кількість/штук |
Матеріали |
|
Вовна(слівер) |
15кг |
Напівтонка різнокольорова вовна |
15кг |
Прості олівці |
15шт. |
Відрізшовковоїтканини200´200 |
15шт. |
Плівка з пухирцями |
15наб. |
Папір для малювання |
15наб. |
Інструменти та приладдя |
|
Ножиці для паперу |
15шт. |
Поролон100´50´30 |
15шт. |
Лінійка |
15шт. |
Голки для валяння(№36-38-40) |
15наб. |
Посуд для води(миска1,5л) |
15шт. |
Серветки бавовняні500´300 |
15шт. |
Рідке мило |
5шт. |
Сіткакапронова500´300 |
15шт. |
Картон |
15наб. |
Поліетилен500´300 |
15шт. |
Обладнання |
|
Рамки для картин під скло(200´300) |
30шт. |
Рамки для картин під скло(100´150) |
15 шт |
Столи учнівські |
15 к-тів |
Таблиці і плакати |
|
Техніка безпеки |
1 к-т |
Алгоритми виконання виробів |
1 к-т |
ЛІТЕРАТУРА
- Цимбаль Ірина Фелтінг. Усі прийоми сухого валяння.Vivat ,2014-140c.
2. Шинковська К.А. Вовна. Всі прийоми валяння /К.А.Шинковська,2017-126с.