Програма гуртка "Барви"
Пояснювальна записка
Петриківський розпис-українське декоративно-орнаментальний народний живопис, що виник на Дніпропетровщині в селищі Петриківка, звідки й походить назва цього виду мистецтва. У 2013 року петриківський розпис було включено до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО.
На сьогодні, декоративно-ужиткове мистецтво дозволяє певною мірою вирішити проблему естетичного виховання у освітньому процесі закладу позашкільної освіти, пов'язані з вихованням підростаючого покоління. Саме в процесі занять з петриківського розпису у педагога є можливість встановити з дитиною позитивний емоційний контакт. Цікавий зміст, багатство фантазії, яскраві художні образи привертають увагу дитини ,доставляють їй радість.
Навчальна програма реалізується в гуртках художньо-естетичного напряму закладів позашкільної освіти та призначена для вихованців віком 9–14років.
Мета програми–розвиток індивідуальних творчих здібностей дітей, пізнання ними свого коріння через такий вид декоративно-ужиткового мистецтва, як петриківський розпис.
Основні завдання:
створити умови для здобуття учнями пізнавальної, практичної, творчої та соціальної компетентностей;
навчити плануванню та організації трудового процесу, самостійному пошуку шляхів вирішення творчих завдань;
сприяти вихованню творчої особистості;
розвинути художній смак, творчу уяву, фантазію, виробити індивідуальний стиль роботи.
Програма передбачає 2 роки навчання:
початковий рівень – 111 год. на рік, 3 год. на тиждень основний рівень–111 год. на рік,3год .на тиждень.
Програма може бути використана у гуртковій роботі закладів позашкільної освіти та у позакласній роботі закладів загальної середньої освіти. Форми і методи навчання: навчання проводиться за фронтально-індивідуальною формою; використовуються наступні методи: бесіда, лекція, індивідуальні та колективні вправи, екскурсії в природу , в музеї, навиставки,
Зустрічі з народними майстрами тощо.
Методи контролю отриманих результатів: наприкінці кожного заняття проводиться коротке опитування, демонстрація виконаних робіт, їх аналіз.
В основу програми покладено положення компетентнісного, аксіологічного, діяльнісного та особистісноорієнтованого підходів.
Програма є орієнтовною .Керівник гуртка може в носити зміни й доповнення у зміст програми та розподіл годин за темами, враховуючи пізнавальні інтереси гуртківців, стан матеріально-технічної бази закладу.
Початковий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙПЛАН
№п/п |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1. |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2. |
Матеріали для розпису |
2 |
1 |
3 |
3. |
Елементи петриківського розпису |
3 |
18 |
21 |
4. |
Колір |
2 |
13 |
15 |
5. |
Техніка перехідного мазка |
2 |
16 |
18 |
6. |
Стилізація |
2 |
7 |
9 |
7. |
Композиція |
3 |
15 |
18 |
8. |
Розпис на дерев’яній поверхні |
3 |
18 |
21 |
9. |
Підсумок |
1 |
2 |
3 |
Разом: |
21 |
90 |
111 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
- Вступ(3год.)
Теоретична частина. Мета та зміст роботи гуртка. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Петриківський розпис як один з видів народного мистецтва. Декоративно-ужиткове мистецтво та його роль у збереженні традицій, звичаїв та обрядів українського народу.
- Матеріали для розпису(3год.)
Теоретична частина. Прилади та матеріали, що необхідні для розпису. Вимоги до фарб. Різновиди фарб минулого та сучасного століття. Техніка безпеки при роботі з колючими та ріжучими предметами, фарбами, лаками.
Перша медична допомога при порізах та отруєннях.
Практична частина. Виготовлення пензлів з котячого хутра.
- Елементи петриківського розпису(21год.)
Теоретична частина. Зображення в петриківському розписі. Символ як один з могутніх підвалин культури. Тлумачення символів. Українська система символічного відображення світу, як система традиційної культури.
Практична частина. Зустріч з майстрами петриківського розпису. Вимальовування під різними кутами і нахилами, комбінування елементів:
«зернятко»,«горішок»,«їжачок».Вимальовування елементів: колосок, листочок, цибулька, ромашка, волошка, калина, малина, вишня.
- Колір(15 год.)
Теоретична частина. Колірне коло: сполучення, замутнення та розбілення кольору. Ознаки хроматичних кольорів: кольоровий тон (відтінок), яскравість,насиченість. Теплі та холодні, хроматичні та ахроматичні кольори. Походження та значення жовто-блакитних барв для українського народу. Кольори української геральдики.
Практична частина. Зображення рапортного орнаменту з використанням жовто-блакитних кольорів. Виконання композицій «Весна»,«Літо»,«Осінь»,
«Зима».
- Техніка перехідного мазка(18год.)
Теоретична частина. Техніка виконання перехідного мазка. Поєднання кольорів в перехідному мазку. Роботи майстрів петриківського розпису, виконаних перехідним мазком. Символізм яблука, маку, вишні в українському фольклорі. Символізм тварин і рослин в народному мистецтві.
Практична частина. Виконання цибульки, листочка, маку, ромашки, груші, яблука, суниці перехід ним мазком. Копіювання робіт майстрів петриківського розпису.
- Стилізація(9год.)
Теоретична частина. Поняття стилізації. Відмінності між стилізованою формою та її природним аналогом. Тварини в петриківському розписі.
Практична частина. Вимальовування метелика, бабки, жар-птиці, білки ,риби. Створення стилізованих елементів рослинного та анімалістичного жанрів.
- Композиція(18год.)
Теоретична частина. Поняття ритму, симетрії та асиметрії в анімалістичних, рослинних та геометричних орнаментах. Форми композицій (прямокутна, трикутна, кругла);особливості їх побудови і вимальовування.
Практична частина. Створення круглої (овальної) та прямокутної формикомпозиції:виконання«Дівочоговіночка»(круглаформакомпозиції),«Ой,хустиночка, хустинка…» (трикутна форма композиції), «Весільний рушничок»(прямокутна форма композиції). Створення композицій за власним задумом.
- Розпис на дерев’яній поверхні(21год.)
Теоретична частина. Правила шліфування, ґрунтування, нанесення фону,копіювання малюнку, покриття лаком. Техніка безпеки під час роботи з лаками та фарбами.
Практична частина. Розпис дерев'яної лопатки. Розпис кухонної дерев'яної дощечки тощо.
- Підсумок(3год.)
Теоретична частина .Підсумки роботи за навчальний рік.
Практична частина .Оформлення та підготовка робіт для виставки.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- види декоративно-ужиткового мистецтва (петриківський розпис, лозоплетіння, писанкарство, кераміка тощо);
- техніки вимальовування на дерев'яній поверхні;
- історію виникнення петриківського розпису;
- основи кольорознавства, побудови композиції та види орнаментів;
- правила техніки безпеки та надання першої медичної допомоги.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
- виготовляти пензлики з котячого хутра;
- вимальовувати прості елементи підрізними кутами, комбінувати їх і поєднувати у композиції;
- створювати власні стилізовані елементи рослинного та анімалістичного жанрів;
- розміщувати композицію відповідно форми та зображувати її на заданій поверхні.
Вихованці мають набути досвід:
- створення власних композицій;
- виконання композицій перехідним мазком;
- розпису на дерев’яній поверхні.
Основний рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙПЛАН
№п/п |
Тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1. |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2. |
Розписна дерев’яній поверхні |
3 |
30 |
33 |
3. |
Виготовлення та розпис Керамічних виробів |
3 |
30 |
33 |
4. |
Основи лозо плетіння |
3 |
12 |
15 |
5. |
Розпис на випуклій поверхні. Писанкарство |
3 |
21 |
24 |
6. |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
|
Разом |
15 |
96 |
111 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
- Вступ(3 год.)
Теоретична частина. Зміст роботи на навчальний рік. Організаційні питання. Кераміка, лозоплетіння, писанкарство та петриківський розпис як види декоративно-ужиткового мистецтва.
- Розпис на дерев’яній поверхні(33 год.)
Теоретична частина. Особливості вимальовування на об’ємній дерев'яній поверхні великих розмірів, що складаються з декількох частин (зменшення/збільшення малюнку, витримка стилю виконання). Техніка безпеки під час роботи злаками та фарбами.
Практична частина. Розпис декоративної скриньки, декоративної круглої двошарової тарілі, маленького дитячого стільчика.
- Виготовлення та розпискерамічних виробів(33год.)
Теоретична частина. Кераміка як один з видів декоративно -ужиткового мистецтва. Інструменти, матеріали та обладнання, організація робочого місця під час роботи з глиною та іншими пластичними масами. Різновиди пластичнихмас(пластилін,гіпс,тісто,глина).Способисушіння,розфарбовуваннятапокриття лаком готового керамічного виробу.
Практична частина. Опанування технік ліплення («качалочка»,пласт).Виготовлення горшка, глечика; виготовлення й розмальовування дзвоника, сільнички.
- Основи лозоплетіння(15год.)
Теоретична частина. Лозоплетіння як один з видів декоративно-ужиткового мистецтва. Лозоплетіння і оздоблення розписаних виробів з дерева Інструменти, матеріали та обладнання; організація робочого місця під час лозоплетіння.
Практична частина. Заготівля паперової лози. Підготовка її до роботи. Опануваннянайпростішихспособівплетення:плетеннячерезоднутадекількастійок;плетення шарами; плетення рядами; плетення в один, два, три, чотири прути. Розмальовування таці круглої форми, обплетення бортів у таці.
- Розпис на випуклій поверхні. Писанкарство (24год.)
Теоретична частина. Писанкарство як один з видів декоративно-ужиткового мистецтва. Інструменти та матеріали, організація робочого місця. Особливості вимальовування на випуклій поверхні. Найпростіші способи вимальовування писанки. Регіональні особливості розпису писанок. Поняття символу; символіка кольорів в писанкарстві.
Практична частина .Виготовлення писанок різних регіонів України.
Виготовлення «ґердану» ,«дзвонів», «голуба».
- Підсумок(3год.)
Практична частина. Підготовка робіт до виставки. Проведення майстер-класів під час роботи виставки творчих робіт.
ПРОГНОЗОВАНИЙРЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати і розуміти:
- особливостівимальовуваннянаоб’ємнійдерев'янійповерхнівеликихрозмірів,щоскладаються з декількох частин;
- різновиди пластичних мас(пластилін ,гіпс ,тісто ,глина);
- способи сушіння, розфарбовування та покриття лаком керамічного виробу;
- особливості вимальовування на випуклій поверхні;
- опанування найпростіших способів вимальовування писанки;
- різновиди вимальовування писанок ,в залежності від регіонів України;
- заготівля ,підготовка до роботи, способи плетіння з лози.
Вихованці мають вміти і застосовувати:
- розписувати об’ємній дерев'яній поверхні великих розмірів, що складаються з декількох частин;
- виготовляти вироби з глини;
- заготовляти лозу, підготовляти її до роботи.
Вихованці мають набути досвід:
- розписудекоративноїскриньки,декоративноїкруглоїдвошаровоїтарілі,маленького дитячого стільчика;
- виготовлення й розмальовування вазону для квітів, сільнички;
- виготовлення писанки різних регіонів України; виготовлення «ґердану»,
«дзвонів»,«голуба»;
- розмальовування таці круглої форми та обплетення її бортів.
ЛІТЕРАТУРА
- БатухтінаО.Г. Формування елементів національної культури у дітей шостого року життя засобами української народної іграшки : дис. … канд.пед.наук:13.00.01/Батухтіна Ольга Геннадіївна.-К.,1999.-232с.
- Бех І. Д. Особистісно орієнтоване виховання/І. Д .Бех.-К.: ІЗМН,1998.
-204с.
- Білоус О. Школа писанкарства : Учбово-методичний посібник / О. Білоус, Сташук :– К.: КПДЮ,2000.–28с.
- ВорожейкаО.М.100 цікавих ідей для проведення уроку.–Х.:вид .Група
«Основа»,2011.–2–гевид .перероб.-255с.
- ДроздоваА.Роль декоративно-ужиткового мистецтва у системі національного виховання молодого покоління/ АллаДроздова//Позашкілля.– 2012.– №9(69). – С.36(вкладка).
- Крутенко Н. Г. Розповіді про кераміку / Н.Г. Крутенко. – К.: Либідь,2002.– 255с.
- Оптимізація виховного потенціалу позашкільного навчального закладу: колективна монографія / [Вербицький В.В., Литовченко О.В. ,Ковбасенко Л.І. та ін.]; за ред. О.В. Литовченко. – К. : Педагогічна думка,2012.– 192с.
- Оптимізація виховного потенціалу позашкільного навчального закладу: колективна монографія /[Вербицький В.В.,Литовченко О.В.,Ковбасенко Л.І. та ін.]; за ред. О.В. Литовченко. – К. :Педагогічна думка,2012.– 192с.
- Стеченко О. Ф. Виготовлення плетених виробів / О. Ф. Стеченко. – К.:Урожай,1995.– 288с.
- Філіпчук Г. Г. Проблеми етнокультури в змісті шкільної освіти / Г. Г.Філіпчук// Педагогіка і психологія.–1999. -№4.С.52-58.