Програма Гуртка "М'яка іграшкка"
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
На сьогодні до числа найбільш актуальних питань освіти належить питання не лише передачі знань, а й формування життєвих навичок дитини, уміння користуватися отриманими знаннями, розвиток талантів дитини за її природними здібностями, підготовка до життя в світі, що постійно змінюється. Не зважаючи на науково-технічний прогрес, новітні технології, попит на вироби ручної роботи, зокрема, м’які іграшки, зроблені своїми руками, зростає. Виготовлення іграшок - це частина великої різноманітності захоплень, і часто воно переплітається з іншими напрямами hand made. Та м’яка іграшка не тільки захоплююче заняття - це розвиток конструкторських здібностей, просторового мислення, фантазії, естетичного смаку, можливість набути навички ручної праці, отримати основи професійної майстерності.
В основу навчальної програми покладені авторські розробки, апробовані у закладі позашкільної освіти, багаторічний досвід педагога, запити батьків та дітей. На відміну від навчальних програм «Виготовлення іграшок» та
«Виготовлення іграшок-сувенірів» за ред. Биковського Т. В., Шкури Г. А., рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист від 08.04.2016 № 1/11-4658), запропонована програма містить 3 рівні навчання, передбачає ускладнення в виготовленні іграшок від пласких до великих об’ємних на шарнірах, у програму включена робота на швейній машинці, проєктна діяльність вихованців по конструюванню нових моделей, характерне різноманіття запропонованих іграшок.
Навчальна програма з виготовлення м’якої іграшки реалізується в гуртку
«М’яка іграшка» художньо-естетичного напряму декоративно-ужиткового профілю та спрямована на вихованців віком від 6 до 16 років.
Метою навчальної програми є створення умов для творчого розвитку дітей засобами конструювання та виготовлення м’якої іграшки.
Основні завдання:
- ознайомити вихованців із мистецтвом пошиття м’якої іграшки;
- навчити вихованців виготовляти різноманітні вироби, сувеніри, складати довільні композиції;
- формувати у дітей індивідуальний стиль роботи;
- привчати дітей до графічної чіткості, витонченості при виконанні виробу, уміння доводити до кінця розпочату справу;
- формувати у вихованців уміння оцінювати художню цілісність виробу, враховуючи матеріал, техніку виконання, композиційне вирішення;
- ознайомити вихованців з етносом Києва, України;
- сприяти засвоєнню українських традицій, звичаїв, символів;
- виховувати шанобливе ставлення до народних традицій;
- сприяти вмінню використовувати свої знання на практиці;
- розвивати у дітей прагнення прикрашати свій побут, приносити радість людям;
- виховувати культуру праці;
- сприяти самореалізації дитини в соціумі засобами мистецтва.
Програму побудовано за концентричним принципом, що дає можливість вивчення окремих розділів та тем як на одному, так і на різних рівнях навчання з розширенням та поглибленням змісту навчальної програми.
Навчальна програма передбачає 3 роки навчання:
- й рік - початковий рівень – 111 год. на рік, 3 год. на тиждень; 2-й рік - основний рівень – 111 год. на рік, 3 год. на тиждень;
3-й рік - вищий рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.
Освітній процес у гуртку базується на основних принципах: доступності змісту навчального матеріалу, систематичності, послідовності, синтезі теорії й практики. Групове заняття з урахуванням особистісно зорієнтованого підходу є основною формою організації навчального процесу. Значна увага приділяється не лише колективним роботам, а й індивідуальним творчим пошукам юних умільців. Використовуються ігрові форми організації заняття, захисти проєктів, творчі майстерні. Під час планування роботи гуртка передбачаються екскурсії, як форми проведення занять, підготовка робіт до виставок, участь у конкурсах, масових та виховних заходах.
Для засвоєння навчальної програми використовуються словесні, наочні та практичні методи викладення матеріалу. На заняттях гуртка, як наочність, використовуються зразки робіт, власні конструкторські розробки педагога, різноманітні ілюстрації та фотоматеріали виробів народних майстрів, книжки, журнали.
Для контролю за результативністю навчання використовуються підсумкові заняття, персональні виставки вихованців, створення їх портфоліо, тестування після закінчення кожного рівня навчання та випускні тести. Організовуючи заняття гуртка «М’яка іграшка», слід звернути увагу на правила безпечної роботи з гострими предметами, забезпечити гігієну праці дітей, правильно організовуючи робочі місця та режим провітрювання приміщення, слідкувати за охороною безпеки життєдіяльності дитини.
Програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни й доповнення в зміст програми та розподіл годин за темами, враховуючи інтереси гуртківців та стан матеріально-технічної бази закладу.
Початковий рівень, перший рік навчання НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
Вступ |
3 |
- |
3 |
Розділ 1. Первинні конструктивно- технологічні поняття |
8 |
6 |
15 |
1.1. Види м’якої іграшки |
3 |
- |
3 |
1.2. Матеріали та інструменти |
2 |
1 |
3 |
1.3. Види ручних швів |
2 |
3 |
6 |
1.4. Конструктивні особливості виготовлення м’якої іграшки |
1 |
2 |
3 |
Розділ 2. Пласка іграшка |
3 |
12 |
15 |
2.1. Сувенірні вироби |
1 |
2 |
3 |
2.2. Тварини |
1 |
2 |
3 |
2.3. Новорічні прикраси |
1 |
8 |
9 |
Розділ 3. Об’ємна іграшка |
6 |
69 |
75 |
3.1. Дикі тварини України |
3 |
12 |
15 |
3.2. Тварини східного гороскопу |
3 |
57 |
60 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
Разом |
20 |
91 |
111 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (3 год.)
Теоретична частина. Знайомство з вихованцями. Ознайомлення з програмою гуртка. Демонстрація зразків іграшок та фотографій готових виробів, передбачених програмою гуртка. Правила поведінки вихованців під час занять та перерви. Безпека життєдіяльності під час роботи з ножицями, голками, електропраскою.
Розділ 1. Первинні конструктивно-технологічні поняття (15 год.)
-
- Види м’якої іграшки (3 год.)
Теоретична частина. Історія виникнення м’якої іграшки. Іграшки- сувеніри, пласкі та об’ємні анімалістичні іграшки та ляльки.
-
- Матеріали та інструменти (3 год.)
Теоретична частина. Іграшки з різноманітних матеріалів. Види тканин та їх основні властивості. Правила добору тканин та хутра для виготовлення іграшок за пластичністю матеріалу та кольором, правила комбінування матеріалів.
Інструменти та пристрої для ручної праці при виготовленні м’яких іграшок: ножиці, ручні швацькі голки, шпильки, наперстки.
Правила безпеки при роботі з гострими, ріжучими інструментами.
Практична частина. Визначення виду текстильного матеріалу. Гра «Яка тканина». Добір різних видів матеріалів за кольоровою гамою, за пластичними властивостями. Комбінування тканин. Робота з інструментами.
-
- Види ручних швів (6 год.)
Теоретична частина Поняття про ручний стібок, строчку, шов. Основні види ручних швів та їх застосування при пошитті іграшки.
Практична частина. Виконання зразків ручних швів: «петельний», «шов через край», «назад голку», «вперед голку», «потайний».
-
- Конструктивні особливості виготовлення м’якої іграшки (3
год.)
Теоретична частина. Конструктивні та технологічні особливості
виготовлення різних видів м’якої іграшки. Поняття викрійки та шаблону. Правила розкладу викрійок на тканині або хутрі, розкроювання та види з’єднування деталей. Правила наповнення деталей іграшок. Естетика оформлення виробу. Фурнітура, оздоблення та їх використання.
Практична частина. Виготовлення і практичне застосування шаблонів геометричних фігур для іграшок. Виготовлення найпростіших іграшок на основі однієї або двох кульок («павучок», «зайчик», «курчатко», «ведмедик» та ін.) з дотриманням правил технології виготовлення. Відпрацьовування виконання ручних швів: «через край», «потайний». Оздоблення виробу.
Розділ 2. Пласка іграшка (15 год.)
-
- Сувенірні вироби (3 год.)
Теоретична частина. Історія створення сувенірів та їхнє призначення. Пласкі іграшки – сувеніри, загальний принцип їх конструювання, особливості викрійок.
Практична частина. Виготовлення брошок: підготовка лекала, розмітка на тканині, зшивання деталей ручними швами. Оздоблення виробу ґудзиками, шнуром.
-
- Тварини (3 год.)
Теоретична частина. Тварини, які нас оточують. Анімалістична іграшка.
Практична частина. Виготовлення найпростіших пласких анімалістичних іграшок: котик, заєць, слоник, миша.
-
- Новорічні прикраси (9 год.)
Теоретична частина. Святкування Нового року в Україні та за кордоном. Новорічні прикраси та сувеніри. Особливості виготовлення пласких новорічних іграшок – прикрас. Поєднання матеріалів. Оздоблення.
Практична частина. Виготовлення пласких іграшок – новорічних прикрас ручними швами: ялинка, сніговик та тварина – символ Нового року за східним календарем. Оформлення іграшок бісером, стрічками, намистинами.
Розділ 3. Об’ємна іграшка (75 год.)
-
- Дикі тварини України (15 год.)
Теоретична частина. Дикі тварини України. Виразність образів диких тварин в анімалістичній іграшці. Особливості викрійок об’ємної іграшки малих форм.
Практична частина. Виготовлення об’ємних іграшок – диких тварин України: ведмедик, їжачок, білка ручними швами. Комбінування тканини та хутра в процесі виготовлення іграшок.
-
- Тварини східного гороскопу (60 год.)
Теоретична частина. Легенда про тварин – символів східного гороскопу.
Особливості виготовлення кожної тварини – символу.
Практична частина. Виготовлення іграшок - тварин циклу східного гороскопу: пацюк, бик, кіт або кролик, кінь, коза або баран, півень, пес, кабан, мавпи, тигра, змії або дракона ручними швами.
Підсумок (3 год.)
Практична частина. Підведення підсумків за навчальний рік. Виставка кращих робіт вихованців. Нагородження.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- історію народної та сучасної м’якої іграшки та ляльки;
- властивості різних текстильних матеріалів;
- інструменти для ручної праці;
- правила безпечної роботи з гострими та ріжучими інструментами;
- способи з’єднання тканин;
- види декоративного оздоблення іграшок.
Вихованці мають вміти:
- підбирати для іграшок тканини за фактурою та кольором;
- виконувати ручні шви;
- виконувати розкрій деталей;
- виготовляти найпростіші пласкі іграшки;
- виготовляти найпростіші об’ємні іграшки;
- виконувати оздоблення іграшки.
Вихованці мають набути досвід:
- творчої діяльності;
- культури праці;
- правил поведінки та співпраці під час занять;
- використання отриманих знань у соціальній сфері.
Основний рівень, другий рік навчання НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
Вступ |
3 |
- |
3 |
Розділ 1. Конструктивно-технологічні особливості виготовлення м’якої іграшки |
6 |
6 |
12 |
1.1. Технологія виготовлення іграшок різних видів |
3 |
- |
3 |
1.2. Робота на швейній машині |
3 |
6 |
9 |
Розділ 2. Пласка іграшка |
2 |
25 |
27 |
2.1. Іграшки-сувеніри |
1 |
14 |
15 |
2.2. Інтер’єрні вироби |
1 |
11 |
12 |
Розділ 3. Напівоб’ємна іграшка |
4 |
14 |
18 |
3.1. Торбинки–тваринки, рюкзаки |
3 |
6 |
9 |
3.2. Ляльки |
1 |
8 |
9 |
Розділ 4. Об’ємна іграшка |
5 |
43 |
48 |
4.1. Іграшки з шкарпеток |
1 |
5 |
6 |
4.2. Анімалістична іграшка малих форм |
1 |
8 |
9 |
4.3. Новорічні та Різдвяні сувеніри |
1 |
20 |
21 |
4.4. Птахи |
1 |
5 |
6 |
4.5. Комахи |
1 |
5 |
6 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
Разом |
20 |
91 |
111 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (3 год.)
Теоретична частина. Мета та зміст роботи гуртка на наступний навчальний рік. Ознайомлення зі зразками, виготовленими вихованцями та керівником влітку. Традиційна українська іграшка з текстилю.
Матеріали, інструменти та пристрої, необхідні для роботи.
Повторення правил поведінки під час роботи в гуртку з колючими та ріжучими інструментами, пожежної безпеки.
Розділ 1. Конструктивно-технологічні особливості виготовлення м’якої іграшки (12 год.)
-
- Технологія виготовлення іграшок різних видів (3 год.)
Теоретична частина. Види м’яких іграшок: пласкі, напівоб’ємні, об’ємні. Особливості виготовлення м’якої іграшки різних видів. Ознайомлення з послідовністю виконання робіт: підготовка шаблонів, розклад викрійок на тканині або хутрі, розкрій деталей, зшивання, наповнення деталей або усієї іграшки, оформлення (стяжка морди або обличчя ляльки; стяжка пальців на ногах, руках, лапах; приклеювання очей та носа). Використання каркасів при виготовленні м’якої іграшки.
-
- Робота на швейній машині (9 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення зі швейною машиною. Правила підготовки швейної машини до роботи: добір та установка машинних голок; заправка, намотування на шпульку, регулювання натягу ниток; регулювання довжини стібка.
Машинні шви, їх використання при роботі над м’якою іграшкою. Можливість поєднання ручних та машинних швів. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги при використанні швейної машини.
Практична частина. Підготовка машини до роботи. Вправи на швейній машині з незаправленою ниткою. Намотування ниток на шпульку. Заправлення верхньої нитки. Регулювання натягу ниток. Відпрацьовування виконання машинних швів.
Розділ 2. Пласка іграшка (27 год.)
-
- Іграшки-сувеніри (15 год.)
Теоретична частина. Загальний принцип конструювання пласких іграшок. Історія створення сувенірів та їхнє призначення. Іграшки – сувеніри, використання машинних швів при їх виготовленні.
Практична частина. Виготовлення іграшок-брошок та інших сувенірних предметів за допомогою ручних та машинних швів.
-
- Інтер’єрні вироби (12 год.)
Теоретична частина. Естетика в побуті. Використання декоративних іграшок у сучасному інтер’єрі: панно, грілка на чайник, кухонні прихватки.
Практична частина. Виготовлення диванних подушок – сувенірів та прихваток з поєднанням ручних та машинних швів. Оформлення виробів бісером, намистинками, стрічками, тасьмою, тканинною аплікацією або хутром.
Розділ 3. Напівоб’ємна іграшка (18 год.)
-
- Торбинки–тваринки, рюкзаки (9 год.)
Теоретична частина. Практичне застосування напівоб’ємних іграшок.
Особливості крою та пошиття торбинок – тваринок і рюкзаків.
Практична частина. Виготовлення торбинок – тваринок, рюкзаків ручними та машинними швами за запропонованими зразками та за власним задумом. Оформлення торбинок різноманітними матеріалами.
-
- Ляльки (9 год.)
Теоретична частина. Лялька — модель людини. Лялька із текстильних матеріалів. Опис конструкції ляльок, технологія їх виготовлення та оформлення. Одяг для ляльок. Особливості українського національного одягу.
Практична частина. Виготовлення пласких ляльок (дівчинка та хлопчик): креслення деталей ляльки, розкрій та зшивання деталей ручними і машинними швами. Виготовлення волосся. Оформлення обличчя ляльки. Виготовлення одягу для ляльок. Оздоблення одягу.
Розділ 4 Об’ємна іграшка (48год.)
-
- Іграшки з шкарпеток (6 год.)
Теоретична частина. Опис конструкції та технології виготовлення іграшок із шкарпеток.
Практична частина. Виготовлення іграшок із однієї або двох шкарпеток ручними та машинними швами. Оформлення іграшок.
-
- Анімалістична іграшка малих форм (9 год.)
Теоретична частина. Особливості виготовлення об’ємних тварин малого розміру. Передача характеру та індивідуальності іграшки. Правила підготовки шаблонів. Послідовність виконання робіт.
Практична частина. Опрацювання послідовності виготовлення об’ємних тварин малого розміру (довжиною від 5 до 15 см) за вибором вихованців (вовк, лисиця, ведмежа, заєць, білка): розклад викрійок на тканині або хутрі, розкрій деталей, послідовне пошиття іграшки ручними швами, наповнення деталей або усієї іграшки. Оформлення: стяжка морди, стяжка на лапах, приклеювання оченят та носа.
-
- Новорічні та Різдвяні сувеніри (21 год.)
Теоретична частина. Традиції святкування Нового року та Різдва в Україні та за кордоном. Символи Нового року.
Практична частина. Виготовлення об’ємних іграшок: ялинка або сніговик, Санта Клаус, тваринка-символ наступного нового року за східним календарем. Пошиття одягу. Оформлення обличчя іграшок.
-
- Птахи (6 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з конструкцією та технологією виготовлення іграшок-птахів. Застосування каркасу в м’якій іграшці. Особливості оформлення.
Практична частина. Виготовлення об’ємних іграшок – птахів: курка або качка , сова або папуга ручними та машинними швами. Оформлення птахів.
-
- Комахи (6 год.)
Теоретична частина. Опис конструкції та технології виготовлення іграшок–комах. Особливості при роботі з даним видом іграшки. Конструктивні можливості каркасу.
Практична частина. Виготовлення комах: сонечко або бджола , метелик або равлик , гусінь або павук. Використання каркасів при виготовленні. Оформлення комах.
Підсумок (3 год.)
Практична частина. Підведення підсумків за навчальний рік. Виставка кращих робіт вихованців. Завдання на літо. Планування роботи на наступний рік.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- види м’яких іграшок та особливості їх виготовлення;
- правила роботи та безпеки на швацькій машинці;
- машинні шви та можливості їх поєднання з ручними швами;
- принципи конструювання пласких іграшок;
- особливості іграшок-сувенірів та інтер’єрних іграшок;
- технологію виготовлення текстильних ляльок;
- особливості українського національного костюму;
- особливості крою торбинок та рюкзаків;
- конструкції та технологію виготовлення іграшок із шкарпеток;
- особливості виготовлення об’ємних тварин малого розміру;
- засоби передачі характеру;
- конструкцію та технологію виготовлення птахів та комах;
- конструктивні можливості каркасу.
Вихованці мають вміти:
- підбирати для іграшок тканини за фактурою і кольором;
- виконувати ручні та машинні шви;
- готувати швацьку машину до роботи;
- виконувати розкрій деталей;
- виготовляти елементи одягу для ляльки;
- виготовляти пласкі, напівоб’ємні та об’ємні іграшки;
- виготовляти оздоблювальні елементи;
- застосовувати каркасні конструкції при виготовленні об’ємної іграшки.
Вихованці мають набути досвід:
- колективної творчої діяльності;
- співпраці під час занять;
- підготовки виставкових робіт;
- використання отриманих знань у соціальній сфері.
Вищий рівень, третій рік навчання НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
Вступ |
3 |
- |
3 |
Розділ 1. Конструктивно-технологічні особливості виготовлення м’якої іграшки |
9 |
36 |
45 |
1.1. Масштабування викрійок |
6 |
9 |
15 |
1.1. Робота на швейній машинці |
3 |
27 |
30 |
Розділ 2. Проектна діяльність. Конструювання м’якої іграшки. |
6 |
21 |
27 |
2.1. Етап підготовки та організації проектно-технологічної діяльності |
3 |
- |
3 |
2.2. Етап технічно-творчого конструювання |
3 |
3 |
6 |
2.3. Етап технологічного процесу |
- |
12 |
12 |
2.4. Заключний етап |
- |
6 |
6 |
Розділ 3. Об’ємна іграшка |
18 |
120 |
138 |
3.1. Лялька |
3 |
24 |
27 |
3.2. Новорічні іграшки та сувеніри |
3 |
21 |
24 |
3.3. Екзотичні тварини |
3 |
21 |
24 |
3.4. Об’ємні іграшки на шарнірах |
3 |
24 |
27 |
3.5. Герої мультфільмів |
3 |
21 |
24 |
3.6. Транспорт |
3 |
9 |
12 |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
Разом |
36 |
180 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступ (3 год.)
Теоретична частина. Мета та зміст програми на наступний рік. Демонстрація зразків та фотографій робіт, виконаних вихованцями та керівником.
Повторення правил поведінки в гуртку, пожежної безпеки та безпечної роботи з гострими, ріжучими інструментами та електропраскою.
Бліц–опитування по вивченим темам попередніх рівнів.
Розділ 1. Конструктивно-технологічні особливості виготовлення м’якої іграшки (45 год.)
-
- Масштабування викрійок (15 год.)
Теоретична частина. Поняття викрійок та шаблонів. Креслення та лекала. Правила зменшення та збільшення викрійок по клітинам. Особливості конструкції іграшок великих розмірів та алгоритм технології їх виготовлення.
Практична частина. Виконання збільшення та зменшення викрійки по клітинам. Підготовка креслень. Використання лекал. Копіювання малюнка, виготовлення шаблонів. Замальовка моделі іграшки. Виконання викрійок іграшок великих розмірів.
-
- Робота на швейній машинці (30 год.)
Теоретична частина. Особливості виготовлення іграшок із тканини на швейній машині. Можливість поєднання ручних та машинних швів. Повторення етапів підготовки машини до роботи. Види машинних швів.
Безпека життєдіяльності, санітарно-гігієнічні вимоги при роботі на швейній машині: робоча поза, освітлення та ін.
Практична частина. Робота на швейній машині без ниток. Підготовка машини до роботи. Виконання машинних швів: зшивного, запошивного, настрочного. Виготовлення великих іграшок – ведмедя та собаки (лева) на швейній машині. Оформлення іграшок.
Розділ 2. Проєктна діяльність. Конструювання м’якої іграшки. (27 год.)
-
- Етап підготовки та організації проєктно-технологічної діяльності (3 год.)
Теоретична частина. Ознайомлення з алгоритмом роботи над творчим проєктом. Визначення теми та проблеми творчого проєкту, цілей і завдань, складання плану роботи, вибір оптимальних варіантів рішення та шляхів реалізації.
-
- Етап технічно-творчого конструювання (6 год.)
Теоретична частина. Композиційне рішення. Можливості комбінації матеріалів і технологій.
Практична частина. Підбір фотографій та малюнків із зображенням майбутньої іграшки. Малюнок зразка іграшки (бажано в натуральну величину). Розробка конструкції іграшки. Виконання креслень за обраним малюнком. Дотримання правил масштабування. Виготовлення викрійок з урахуванням припусків на шви. Підбір матеріалу, кольору.
-
- Етап технологічного процесу (12 год.)
Практична частина. Розклад викрійки на тканині або хутрі, економне використання матеріалу з урахуванням поздовжньої нитки тканини. Розкрій деталей іграшки. Пошиття іграшки ручними або машинними швами. Наповнення іграшки або її деталей синтепоном. Оформлення іграшки: стяжка, оформлення очей та носа. Створення костюма (за необхідністю).
-
- Заключний етап (6 год.)
Практична частина. Аналіз роботи. Огляд та обговорення готового виробу. Усунення недоліків у роботі з урахуванням помилок попереднього зразка. Підготовка презентаційного матеріалу творчого проєкту. Презентація роботи.
Розділ 3. Об’ємна іграшка (138 год.)
-
- Лялька (27 год.)
Теоретична частина. Вивчення українських національних традицій, національного костюма. Опис конструкції об’ємних ляльок та технології їх виготовлення. Одяг для ляльок.
Практична частина. Виготовлення ляльок: дівчинка, хлопчик та ляльки за задумом (ручними та машинними швами). Оформлення ляльок: наповнення, стяжки, робота по створенню виразу обличчя, виготовлення очей.
Пошиття одягу для ляльок – українські костюми. Оздоблення костюмів тасьмою та стрічками.
-
- Новорічні іграшки та сувеніри (24 год.)
Теоретична частина. Святкування Нового року та Різдва в Україні та за кордоном. Образи Святого Миколая та Зими. Тварини – символи східного гороскопу.
Практична частина. Виготовлення тварини – талісману Нового року за східним календарем. Оформлення тварини.
Виготовлення ляльок – Святого Миколая та Зими з використанням ручних та машинних швів. Оформлення ляльок. Виготовлення одягу.
-
- Екзотичні тварини (24 год.)
Теоретична частина. Бесіда про екзотичних тварин. Ознайомлення з особливостями конструкції та технології виготовлення екзотичних тварин. Основи композиції.
Практична частина. Виготовлення 3–4 тварин за бажанням вихованців (слон, бегемот, носоріг, жираф, зебра) ручними та машинними швами. Оформлення іграшок. Створення композицій «У зоопарку».
-
- Герої мультфільмів (24 год.)
Теоретична частина. Бесіда «Мої улюблені мультиплікаційні герої».
Особливості конструювання та виготовлення.
Практична частина. Виготовлення тваринок з мультфільмів: «Вінні-Пух та його друзі», «Даша-мандрівниця», «Мадагаскар» та інші (4-5 тваринок за бажанням). Оформлення іграшок. Створення композицій
-
- Транспорт (12 год.)
Теоретична частина. Види транспорту. Особливості конструкції та технології виготовлення іграшок «автомобіль» та «літак».
Практична частина. Виготовлення декількох моделей автомобілів (1-2 моделі) та літака. Оформлення іграшок.
3.4. Об’ємні іграшки на шарнірах (27 год.)
Теоретична частина. Іграшки з рухомими деталями. Використання шарнірів у виготовленні м’яких іграшок. Конструктивні та технологічні особливості виготовлення таких іграшок.
Практична частина. Виготовлення іграшок: ведмежа, кролик, їжачок, песик, порося, слоненя та інші (за бажанням вихованців) з використанням ручних та машинних швів. Виготовлення шарнірів різними способами. Оформлення тваринок.
Підсумок (3 год.)
Практична частина. Підсумки роботи за навчальний період. Звітна виставка робіт вихованців. Нагородження вихованців. Вручення свідоцтва про позашкільну освіту. (за результатами іспиту).
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- українські національні традиції, особливості національного костюма;
- основи композиції, її використання у створенні м’якої іграшки;
- способи масштабування викрійок;
- правила підготовки та роботи на швейній машині;
- традиції святкування Нового року в Україні та інших країнах;
- особливості конструкції екзотичних тварин, ляльок казкових героїв, транспортної техніки;
- різновиди шарнірів та способи їх виготовлення;
- правила використання шарнірів при виготовлення м’яких іграшок;
- етапи роботи над творчим проєктом.
Вихованці мають вміти:
- виконувати ескізи іграшок;
- користуватись кресленнями;
- виконувати викрійки деталей іграшок;
- виконувати зменшення та збільшення викрійок;
- самостійно підбирати для іграшок тканину або хутро за фактурою та кольором;
- економно розкладати викрійку на тканині або хутрі;
- виконувати розкрій деталей;
- виконувати роботу ручними та машинними швами;
- готувати швацьку машину до роботи;
- самостійно виконувати конструювання іграшки;
- володіти технікою проєктної діяльності;
- використовувати закони композиції;
- застосовувати шарніри в м’якій іграшці;
- оздоблювати іграшки.
Вихованці мають набути досвід:
- колективної творчої діяльності;
- співпраці під час занять;
- підготовки виставкових робіт;
- підготовки та захисту проєктних робіт;
- роботи на швейній машинці;
- використання отриманих знань у соціальній сфері.
ЛІТЕРАТУРА
- Аксентьєва О. Г., Авдєєва І. Д. Українська іграшка. Київ : Мистецтво, 1973. 196 с.
- Біса С. Б. Майстер-клас зі створення м’якої іграшки: викладання технології. Миколаїв : Вид. Дім «Перше вересня», 2004.
- Бондарева М. Чарівні ляльки з тканини. Феї, ангели, берегині щастя. Харків : Книжковий клуб, 2016. 64 с.
- Зерук С. М. Українська народна іграшка – ДНК нації. методичний посібник. Вінниця : ММК, 2020. 47с.
- Кондратьєва О. О. Звірятка з фетру: клас майстрів. Харків : Весна, 2014. 15 с.
- Романенко В. М. Розвиток творчих здібностей молодших школярів на уроках декоративно-прикладного мистецтва: викладання технології. Миколаїв : Вид. Дім «Перше вересня», 2004.
- Скляренко О. А. Ведмеді та ведмедики: посібник для творчості : мистецтво пошиття іграшок. Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2011. 144 с.
- Твердохліб О. А. М’які іграшки своїми руками. Харків : Торнадо, 2006. 94 с.
- Шишкевич А. Ф. Народна лялька. Технологія виготовлення : навчально- методичний посібник. Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2017. 200 с.
Інтернет ресурси:
Додаток 1
Теоретичні питання та практичні завдання для контролю рівня засвоєння навчальної програми
Теоретичні питання
Дайте відповідь на запитання.
- Що таке м’яка іграшка?
- Перелічіть основні елементи українського національного костюма.
- Що таке пласка іграшка?
- Що таке об’ємна іграшка?
- Назвіть матеріали, які використовують для виготовлення м’якої іграшки.
- Які інструменти застосовують для ручної праці при пошитті іграшки?
- Правила техніки безпеки при роботі з колючими та ріжучими предметами.
- Що таке каркасна іграшка?
- Що таке шарнірна іграшка?
- Назвіть основні правила роботи на швейній машині.