Програма гуртка "Усмішка"
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
ОСНОВ ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА
Початковий та основний рівні
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Значне місце у формуванні особистості дитини з раннього віку займає
хореографічне мистецтво. Танцювальні заняття – це перші сходинки до
пізнання і розуміння дитиною світу мистецтва, до збереження і зміцнення
здоров’я. Перебувати в русі є обумовленою віковими і фізіологічними
особливостями потреба дитини. Цей природний потяг найкраще
спрямовувати на розвиток фізичних якостей, а також, уваги, фантазії, вміння
вільно поводитись у сценічному просторі, активно граючись. Для
гармонійного розвитку дитини заняття фізичною культурою є обов’язковими,
бо вони сприяють загальному фізичному розвитку, зміцнюють здоров’я,
поліпшують координацію рухів, розвивають морально-вольові якості дітей.
Метою навчальної програми є формування компетентностей
особистості у процесі опанування хореографії.
Основні завдання навчальної програми полягають у формуванні таких
компетентностей:
пізнавальна – формування стійкого інтересу до мистецтва,
ознайомлення з основними поняттями та знаннями, що стосуються
хореографічного мистецтва як частини світової культури;
практична – формування теоретичних знань, практичних умінь та
навичок з хореографічного мистецтва, розвиток музичного слуху, виховання
культури здорового способу життя та відповідно розвитку фізичних якостей
вихованців (спритності, швидкості, витривалості, сили, координації рухів);
творча – формування творчих здібностей вихованців у процесі
оволодіння основами хореографічного мистецтва, розвиток естетичних
почуттів та смаків;
соціальна – сприяє вихованню дбайливого ставлення до надбань
української, світової культури, духовних та матеріальних цінностей рідного
краю, народних традицій; самореалізації особистості в соціумі.
Навчальна програма реалізується в гуртку художньо-естетичного
напряму хореографічного профілю, розрахована на вихованців віком від 5
років, але положеннями про окремі типи позашкільних навчальних закладів
або статутом позашкільного навчального закладу може передбачатися також
інший вік вихованців.
Програмою передбачено навчання дітей у групах початкового та
основного рівнів. На опрацювання матеріалу відводиться така кількість
годин:
початковий рівень – 117 год. (3 год. на тиждень);
основний рівень – 117 год. (3 год. на тиждень).
Групи комплектуються з дітей віком від 5 років. У групах
початкового рівня заняття проводяться три рази на тиждень тривалістю 2 год.
Здатність до творчості – відмінна риса людини, завдяки якій вона може
жити в єдності з природою, творити, не завдаючи їй шкоди, примножувати,
не руйнуючи. Психологи та педагоги дійшли висновку, що ранній розвиток
здатності до творчості, вже в дошкільному віці – запорука майбутніх успіхів.
Дитина засвоює певну систему соціальних цінностей, моральних норм і
правил поведінки в суспільстві, у неї формується культура здорового способу
життя. Зміст програми забезпечує основу цілісного розвитку особистості,
творчих здібностей, сприяє активізації мислення, морально-вольових і
естетичних якостей дитини.
Наприкінці навчального року, за підсумками освоєння програми
проводиться підсумковий захід, на якому діти демонструють отримані
протягом навчального року знання, вміння та навички за вивченими
розділами програми. Програма передбачає ознайомлення батьків з
результатами навчання під час проміжних та підсумкових виступів, виставок
робіт вихованців.
Програма є орієнтовною. Відповідно до організаційно-педагогічних
умов гуртка, групи, творчого об’єднання можуть бути внесені зміни.
Початковий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
|
|
теоретичних |
практичних |
усього |
1. |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2. |
Ритміка |
3 |
24 |
27 |
3. |
Фізичне виховання |
3 |
24 |
27 |
4. |
Танцювальні елементи |
3 |
24 |
27 |
5. |
Рухливі ігри |
3 |
15 |
18 |
6. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки |
- |
12 |
12 |
7. |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
8. |
Разом |
15 |
102 |
117 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (3 год.)
Знайомство дітей та батьків з педагогом і концертмейстером,.
Ознайомлення дітей зтанцювальною залою, поняттями «урок», «перерва»,
виступи», «свята в нашому гуртку». Правила поведінки в закладі та
навчальному кабінеті.
2. Ритміка (27 год.)
Ознайомлення з такими поняттями, як «ходьба», «біг», «стрибки».
Практична частина. У комплекс включаються такі вправи: ходьба: на носках. на п’ятах, з високим підніманням коліна, навприсідки; біг (відрив,
політ, приземлення): звичайний танцювальний, з високим підійманням колін;
стрибки: стрибки на двох ногах з просуванням, стрибки на місці.
3. Фізичне виховання (27 год.)
Вивчення загальнорозвиваючих вправ.
Практична частина. Комплекс вправ для окремих груп м’язів. Вправи
для вентиляції легенів. Вправи для розвитку пластики. Пальчикові ігри.
4. Танцювальні елементи (27 год.)
Танцювальні кроки, танцювальні етюди, танцювальні замальовки.
Виконання танцювальних композицій. «Танець маленьких каченят»,
композиція з м’ячами.
5. Рухливі ігри (18 год.)
Види рухливих ігр.
Практична частина. Спортивні і музичні ігри. Хореографічні ігри.
Рольові ігри.
6. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год.)
Екскурсії, участь у виставках, конкурсах, святах. Відвідування
краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Зустрічі з митцями сцени.
7. Підсумок (3 год.)
Підведення підсумків.
Основний рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ з/п |
Тема |
Кількість годин |
||
|
|
теоретичних |
практичних |
усього |
1. |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2. |
Ритміка |
3 |
24 |
27 |
3. |
Фізичне виховання |
3 |
24 |
27 |
4. |
Танцювальні елементи |
3 |
27 |
30 |
5. |
Рухливі ігри |
- |
15 |
15 |
6. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки. |
- |
12 |
12 |
7. |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
|
Разом |
12 |
105 |
117 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
- Вступ (3 год.)
Мета та завдання на навчальний рік. Правила поведінки в закладі та навчальному кабінеті. Повторення термінології та рухів, вивчених у минулому році.
2. Ритміка (27 год.)
Поняття «спортивна розминка».
Повторення понять «ходьба», «біг», «стрибки».
Практична частина. До комплексу додаються вправи: приставний
крок, ходьба в присід, біг з відведенням гомілки назад, стрибки у «глибину»
(зіскакування), крок-підскок, шасе, галоп – стрибкоподібний рух,
виконується аналогічно шасе, тільки боком.
3. Фізичне виховання (27 год.)
Вивчення загально розвиваючих вправ відповідно віку та фізичним
можливостям вихованців.
Практична частина. Комплекс вправ для окремих груп м’язів (вправи
для голови, плечей, тулуба, присідання, елементи акробатики). Вправи
длявентиляції легенів. Вправи для розвитку пластики (пластинка,
«Оленка»,
«змія», «кішечка-собачка», «човник», «метелик», «коробочка-жабка»).
Пальчикові ігри («кішечка», «лебідь», «хвиля»).
4. Танцювальні елементи (30год.)
Види танцювальних елементів.
Практична частина. Виконання танцювальних композицій «Барвінок».
«Вальс». Виконання танцювальних замальовок з квітами.
5. Рухливі ігри (15 год.)
Види ігор: спортивні, музичні, хореографічні, рольові.
Практична частина. Спортивні, музичні, хореографічні ігри. Рольові
ігри.
6. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год.)
Екскурсії, участь у виставках, конкурсах, святах. Відвідування
краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Зустрічі з митцями сцени.
7. Підсумок (3 год.)
Підведення підсумків.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- поняття «хореографія», «ритміка», «пластика»;
-поняття «ходьба», «біг», «стрибки»;
-загальні та спеціальні фізичні вправи;
-гімнастичні предмети та реквізит.
Вихованці мають уміти:
-виконувати вивчені фізичні вправи;
-імпровізувати в танцювально-музичних етюдах;
-ходити «танцювальним кроком», тримати вірну поставу.
ЛІТЕРАТУРА
1. Спортивна сучасна хореографія: комплексна навчальна програма з
позашкільної освіти / Н. В. Борсук, І. Ю. Мосякова, Т. К. Окушко. – К., 2011.
–64 с.
2. Майбутній школярик. Система занять із підготовки 5-річних дітей до
школи / упоряд. І. П. Джиоєва – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 286 с.
3. Інтеграція рухів і музики у фізичному розвитку дітей старшого
дошкільного віку: навч.-метод. посіб. – Тернопіль: Мандрівець, 2011. – 128 с.
4. Богініч О. Л. Фізичне виховання дітей дощкільного віку засобами гри /
О.Л. Богініч. – К.: Логос, 2003. – 280 с.
5. Вільчковський Е. С. Теорія і методика фізичного виховання дітей
дошкільного віку: навч. посіб. / Е. С. Вільчковський. – Л.: ВНТЛ, 1998. – 336
с.
6. Програми для позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів:
худож.о-естет. напрям / О. В. Биковська, І. О. Василянська, О. О. Волкова та
ін. – К.: Грамота, 2008. – Вип. 1. – 100 с.
7. Рудницька О.П. Музика і культура особистості: проблеми сучасної
педагогічної освіти: навч. Посіб. – К.: ІЗМН, 1998.
8. Руденко Ю. «Основи сучасного українського виховання», К.: «Вид-во ім.
Олени Теліги», 2003.